کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی می توان گفت که ایمپلنت دندان یک دندان مصنوعی است که می تواند جایگزین دندان از دست رفته یا دندانی شود که باید برداشته شود. در واقع ایمپلنت یک نوع پیچ است که توسط دندانپزشک در استخوان فک بیمار نصب می شود. در این قسمت انتخاب متخصص ایمپلنت بسیار مهم است و بایستی دندانپزشک تخصص و تجربه کافی را در کاشت ایمپلنت داشته باشد.

بعد از قرار دادن پیچ یک بافت استخوانی جدیدی در بالای پیچ تشکیل می شود و هنگامی که پیچ استخوانی شد، دندانپزشک روکش یا به عبارت دیگر دندان مصنوعی قابل مشاهده را می چسباند. همچنین اغلب از ایمپلنت دندان برای محکم کردن پروتزها استفاده می شود.

دلایل انتخاب ایمپلنت دندان

دندانپزشکان معمولاً توصیه می کنند هر جا خالی در دهان را با ایمپلنت دندان پر کنید. دندان های آسیاب به ویژه برای انسداد صحیح مهم هستند. یک دندان آسیاب از دست رفته به معنای دو دندان از دست رفته در اکلوژن است. دندان های دیگر ممکن است شروع به خم شدن به نقطه خالی کنند و دندان مقابل لکه ممکن است شروع به کشیده شدن کند.

ایمپلنت های دندانی معمولا بسیار بادوام هستند. از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید و ایمپلنت دندانی شما می تواند تا آخر عمر دوام بیاورد. ایمپلنت های دندانی نمی توانند حفره ایجاد کنند اما التهاب لثه امکان پذیر است.

 

ایمپلنت دندان مناسب چه افرادی است؟

هر فردی که یک یا چند دندان خود را از دست داده است می تواند از روش ایمپلنت دندان استفاده کند اما به طور کلی سلامت و بهداشت دهان و دندان ضروری است. اگر علاوه بر دندان از دست رفته، سایر مشکلات دندانی یا دهانی وجود دارد، ابتدا باید به سایر مسائل رسیدگی شود و دندان ها به درستی تمیز شوند. سیگار کشیدن نیز ممکن است مانعی برای کاشت ایمپلنت دندان در افراد سیگاری باشد زیرا احتمال ابتلا به التهاب دهان در افراد سیگاری بیشتر است.بیمار همچنین باید متعهد به فرآیند پیگیری باشد. توصیه می کنیم حدود یک بار در سال معاینه شوید.

پیچ ایمپلنت دندان

پیشرفت مسیر درمان

ابتدا دندانپزشک دندان ها و اکلوژن را بررسی می کند و هر مشکلی را درمان می کند. هنگامی که دهان سالم است و بیمار می تواند شخصاً به سلامت دهان و دندان خود توجه کند، بیمار می تواند یک قرار ویزیت برای برنامه ریزی و نصب ایمپلنت دندان رزرو کند.

ابتدا دندانپزشک پیچ ایمپلنت را در استخوان فک بیمار قرار می دهد. پیچ تا خط لثه یا کمی زیر آن کشیده می شود. بافت استخوانی جدید روی سطح پیچ رشد می کند و حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد تا پیچ به اندازه کافی استخوانی شود. پیچ را می توان مانند هر دندان مسواک زد.

هنگامی که پیچ استخوانی شد، دندانپزشک یک قالب دندانی آماده می کند تا تکنسین دندان را قادر سازد تا یک روکش جداگانه تولید کند که دندانپزشک در دهان مشتری قرار می دهد. تکنسین دندان همیشه به صورت جداگانه تاج را با اندازه، شکل و رنگ صحیح تنظیم می کند. تاج ها معمولاً از چینی ساخته می شوند. طراحی سه بعدی را می توان در درمان ایمپلنت دندان با توموگرافی کامپیوتری و مدل های دندانی اسکن شده استفاده کرد.

کوتاه ترین درمان ایمپلنت دندان حدود چهار ماه طول می کشد. تشکیل استخوان بر روی ایمپلنت سه ماه یا بیشتر طول می کشد، پس از آن برنامه ریزی و تنظیم تاج به چند نوبت نیاز دارد. بیمار معمولاً یک نوبت ویزیت در سال دارد.

اگر دندان قبل از تاج دائمی نیاز به درمان بیشتری داشته باشد، دندانپزشک ممکن است یک پروتز موقت دندان تهیه کند. بافت نرم و بافت استخوان نیز اغلب در درمان ایمپلنت دستکاری می شوند تا بهترین نتایج ممکن را تضمین کنند. این امر مستلزم درمان کاملاً برنامه ریزی شده است و زمان بیشتری را می طلبد.

 

موارد مهم در کاشت ایمپلنت دندان

حتی اگر تحقیقات خود را در مورد ایمپلنت های دندانی انجام داده باشید، ممکن است از خود بپرسید که آیا واجد شرایط دریافت آنها هستید یا خیر. هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که شما با این شرایط مطابقت داشته باشید.

با توجه به آکادمی ایمپلنت دندانپزشکی آمریکا (AAID)، بهترین نامزدهای ایمپلنت دندان چند ویژگی مشترک دارند. اگر به فکر کاشت ایمپلنت دندان هستید، باید از سلامت خود مطمئن شوید. حتما به دندانپزشک خود در مورد سابقه پزشکی خود و داروهایی که مصرف می کنید اطلاع دهید.

ایمپلنت های دندان زمانی بهترین کار را انجام می‌دهند که بیمار از سلامت خوبی برخوردار باشد، یا اگر از بیماری‌های خفیفی رنج می‌برد، تحت کنترل هستند، مانند دیابت . برخی شرایط، مانند دیابت کنترل نشده، می تواند بیمار را از بهبودی مناسب باز دارد، در حالی که برخی دیگر، مانند یک رویداد قلبی اخیر (مانند حمله قلبی، سکته مغزی)، جراحی را به تاریخ بعدی موکول می کند.

یکی دیگر از موارد این است که بیمار به استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت نیاز دارد. در این صورت، دندانپزشک ممکن است بتواند با استفاده از فرآیندی به نام “پیوند”، استخوان را در جایی که لازم است رشد دهد یا از پودر استخوان استفاده نماید.

قبل از کاشت ایمپلنت دندان، باید به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید. از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی شامل جراحی می‌شوند، عفونت‌ها یا بیماری‌های لثه می‌توانند شانس قرار گرفتن ایمپلنت شما را با موفقیت در دهان کاهش دهند.

حتی قبل از اینکه تصمیم به کاشت ایمپلنت بگیرید، باید این ذهنیت را داشته باشید که خطرات و عوارضی وجود دارد. بعد از اینکه ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، باید به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای معاینات برنامه ریزی شده، تمیز کردن و عکس برداری با اشعه ایکس به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تعهد به مراقبت سالم در منزل و تمیز کردن روتین دندان برای یک ایمپلنت دندانی موفق بسیار مهم است. فردی که ایمپلنت های دندانی سالمی دارد، باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *