متخصص ارتودنسی دندان

بهترین دکتر ارتودنسی دندان

بهترین دکتر ارتودنسی دندان

زیبایی چهره افراد وابسته به زیبایی دهان و دندان است و قطعا دندان های زیبا و مرتب در اصلاح لبخند شما خیلی تاثیر دارد فردی که دندان های زیبایی دارد با اعتماد به نفس بهتری صحبت می کند و خنده های زیباتری دارد.یکی از بهترین روش ها جهت اصلاح فرم دندان های به هم ریخته ،انجام ارتودنسی دندان است.

فرایند ارتودنسی دندان در تهران بایستی توسط متخصص ارتودنسی انجام شود تا نتیجه کار صحیح باشد و دندان های فرد به خوبی مرتب شود در صورتی که ارتودنسی دندان به صورت اشتباه انجام شود بعد از برداشتن ارتودنسی به مرور زمان باز هم دندان ها نامرتب رشد میکنند و به فک بالا و پایین فشار میاورند و برای فرد آزار دهنده است.

از آنجایی که انتخاب روش درمانی و در نظر گرفتن مزایا و معایب آن بر روی نتیجه درمان تاثیر بسزایی دارد، اکثر افراد همواره به دنبال بهترین روش درمانی جهت درمان عوارضی از جمله ناهنجاری‌های دهانی می‌باشند.

می توان گفت که قدمت درمان ارتودنسی دندان به مصر باستان و در حدود 500 سال قبل از میلاد برگشته و بسیاری از مومیایی‌ها همراه با تجهیزاتی بر روی دندان‌هایشان کشف شده‌اند و این مسئله به طور واضح خبر از اهمیت زیبایی دندان‌ها می‌دهد. بنابراین یک متخصص ارتودنسی علاوه بر تخصص و دانش فنی، به معنای واقعی یک هنرمند است که می‌تواند با ارائه طرح درمان صحیح، دندان‌هایی مرتب و زیبا را از دل ناهنجاری‌های دندانی بیرون بکشد

 

تفاوت دندانپزشک و متخصص ارتودنسی

هر متخصص ارتودنسی دندان یک دندانپزشک است و می‌تواند کارهای دندانپزشکی عمومی را انجام دهد اما هیچ دندانپزشک عمومی نمی‌تواند یک متخصص ارتودنسی خوب باشد.

دندانپزشکان عمومی در انجام امورات عمومی دندانپزشکی و رسیدگی به مسائل اولیه سلامت دهان و دندان صلاحیت بالایی دارند و بسیار توانمند هستند. آن‌ها حتی می‌توانند پروسه‌های زیبایی و ترمیمی دندان را به خوبی انجام دهند. اما برای کارهای تخصصی دندانپزشکی مانند ارتودنسی دندان آموزش آکادمیک ندیده‌اند.

درست مانند رشته‌های پزشکی که در آن پزشکان ابتدا باید دوره عمومی را سپری کنند و بعد از آن وارد رشته‌های تخصصی دیگر شوند، در دندانپزشکی نیز همین رویه را داریم. افراد ابتدا یک دوره عمومی 6 تا 7 ساله را سپری می‌کنند تا دندانپزشک عمومی شوند. و بعد از آن، در صورت تمایل، (با شرکت در آزمون تخصصی و گذراندن یک دوره 3 تا 4 ساله) تخصص خود را در یک فیلد و زمینه خاص دریافت می‌کنند.

 

بهترین دکتر ارتودنسی

انواع ارتودنسی دندان

بعد از مراجعه فرد به کلینیک دندانپزشکی و انجام معاینات لازم با توجه به سن و شرایط ناهنجاری‌های دندان و همچنین صلاحدید متخصص ارتودنسی، یکی از انواع ارتودنسی ثابت، متحرک و یا نامرئی انتخاب شده و بر روی دندان ها انجام میشود. هر کدام از این روش‌ها نیز انواع خاصی داشته و می‌تواند با توجه به وضعیت بیمار مفید واقع شود. بهترین روش ارتودنسی دندان روشی است که بتواند با توجه به سن بیمار و میزان ناهنجاری‌های ایجاد شده در دهان، موجب نتیجه بهتر، کوتاه شدن دوره درمان و همچنین عدم بازگشت ناهنجاری‌ها در دهان شود.

 

ارتودنسی دندان برای کودکان

اگر چه انتخاب بهترین نوع ارتودنسی برای کودک، توسط ارتودنتیست و با توجه به شرایط کودک انجام می‌گیرد و می‌توان از انواع ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی فلزی و… استفاده کرد، اما بهترین نوع ارتودنسی برای کودکان در سنین ۶ تا ۱۲ سال شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • ارتودنسی رنگی

از آنجایی که کودک نسبت به زیبایی دندان خود حساس بوده و به دلیل قرار گرفتن سیم‌های ارتودنسی روی دندان‌ها احساس بدی دارد و همچنین درمان ارتودنسی برای او کسل کننده و خشک است، به منظور جلوگیری از احساس ناخوشایند در کودک و تشویق او برای انجام درمان ارتودنسی، از روش ارتودنسی رنگی استفاده می‌شود.

  • ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی می‌تواند به صورت استفاده از الاینرها (پلاک‌های شفاف) و همچنین بریس و براکت‌های سرامیکی صورت گیرد، لازم به ذکر است که جهت درمان ناهنجاری‌های موجود در دهان کودکان ارتودنسی نامرئی با استفاده از الاینرها مناسب‌تر و بهتر از ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی می‌باشد چرا که متحرک بودن الاینرها موجب آسان شدن بهداشت دندان و دهان و همچنین راحتی کودک به هنگام غذا خوردن شده و هیچ نوع ممنوعیت نوشیدنی و خوردنی را به دنبال ندارد.

 

بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان

یکی از دغدغه‌های بزرگسالان برای انجام درمان ارتودنسی، جلب توجه دستگاه‌های ارتودنسی بر روی دندان‌ها بوده که موجب کاهش اعتماد به نفس و همچنین ایجاد حس خجالت در بین دیگران می‌شود. بدین منظور بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان به طوری تعریف شده که کمترین میزان جلب توجه سایرین را به درمان در بر داشته باشد. البته به غیر از این موضوع مواردی ازجمله کوتاه بودن دوره درمان، قطعی بودن درمان، راحتی فرد و کاهش هزینه درمان نیز در انتخاب بهترین نوع ارتودنسی برای بزرگسالان مؤثر می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت بهترین روش این درمان برای بزرگسالان، ارتودنسی ثابت می‌باشد که در روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. این روش‌ها عبارتند از:

 

  • ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال به دلیل نامرئی بودن و قرار گرفتن دستگاه‌های ارتودنسی (براکت و سیم‌های ارتودنسی) در پشت دندان‌ها و داخل دهان از روش‌های برتر ارتودنسی ثابت بین بزرگسالان بوده و به کاهش جلب توجه درمان بین دیگران کمک می‌کند.

  • ارتودنسی سرامیکی

یکی دیگر از روش‌های مناسب و برتر ارتودنسی درمیان بزرگسالان، ارتودنسی سرامیکی می‌باشد. این روش همانند ارتودنسی فلزی صورت گرفته و تنها تفاوت آن که موجب برتری و همچنین گران‌تر بودن آن شده، جنس براکت‌ها و عدم نمایان شدن آن‌ها بر روی دندان‌ها به دلیل شفافیت و پلاستیکی بودن آن‌ها می‌باشد.

  • ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون از پیشرفته‌ترین روش‌های ارتودنسی ثابت به شمار می‌رود و با تکنولوژی خاصی همراه می‌باشد. در این روش تنطیم براکت‌ها به صورت خودکار انجام شده و نیازی به مراجعه مکرر به کلینیک ارتودنسی نیست. به همین منظور بزرگسالان برای راحتی خود و رسیدگی به کارهایشان ترجیح می‌دهند از این روش ارتودنسی استفاده کنند. البته این روش به دلیل تکنولوژی پیشرفته از هزینه بسیار بالایی برخوردار است.

  • ارتودنسی با پلاک‌های شفاف (الاینرها)

این روش جزء روش‌های متحرک و نامرئی ارتودنسی بوده و به همین دلیل می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای درمان ناهنجاری‌های دندان‌های بزرگسالان باشد. البته ناگفته نماند بزرگسالانی می‌توانند از الاینرها استفاده کنند، که لثه‌های سالمی داشته و دندان‌هایشان دچار ناهنجاری‌های نسبتا خفیف می‌باشد. استفاده از این پلاک‌ها از جمله بهداشت آن‌‌ها، نصب و خارج کردن آن‌ها از دهان بسیار آسان بوده و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای بزرگسالان می‌باشد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *